Met verschillende opleidingen kom je er wel mee in aanraking, SEO. Dit staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. SEO pas je toe wanneer je met een website hoog in de organische zoekresultaten terecht wilt komen. Staat jouw website hoog in deze resultaten, dan zullen er meer bezoekers op je website terechtkomen. Dit zal weer leiden tot een hogere conversie. Een conversie behaal je wanneer een website bezoeker overgaat tot een actie.
Tijdens verschillende opleidingen kom je hier al mee in aanmerking. Zo leer je wat het inhoudt en wat het kan doen. Maar wat houdt SEO precies in? En wat kan een SEO bureau voor je betekenen? Je leest het hier!
Wat houdt SEO precies in?
Zoekmachine optimalisatie bestaat uit drie onderdelen, deze worden ook wel pijlers genoemd. Dit zijn techniek, content en autoriteit. Het optimaliseren van deze drie zorgt ervoor dat je website als relevant wordt gezien door de zoekmachine, waardoor deze hoger in de zoekresultaten terechtkomt.
De technische kant van de website
De techniek van de website zit ontzettend complex in elkaar. De algoritmes veranderen constant waardoor niemand helemaal zeker weet hoe de zoekmachines een website beoordelen. Belangrijk om te weten voor je met SEO aan de slag gaat, is dat zoekmachines gebruik maken van crawlen. Hierbij gaat de Googlebot constant de pagina’s af. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de indeling van de pagina’s, de hoeveelheid dubbele content, het gebruik van filters en de mobielvriendelijkheid van de website. Op basis van dit crawlen achterhaald de zoekmachine wat voor content de website bevat en of dit relevant genoeg is voor bepaalde zoekopdrachten. Aan de hand van deze informatie kan de zoekmachine de zoekresultaten ranken. Hierbij komen de meest relevante resultaten voor een bepaalde zoekopdracht bovenaan te staan.
‘Content is king’
De content van een website is ontzettend belangrijk, dit houdt alle tekst en afbeeldingen in die op de website te vinden zijn. Om aan de zoekmachine te laten zien hoe relevant je bent, is het belangrijk om relevante content te schrijven. En niet geheel onbelangrijk, unieke content. Dit begint bij een zoekwoordenonderzoek, hierbij komen bepaalde zoekwoorden uit die vaak als zoekopdracht worden gebruikt. Wil je laten zien hoe relevant jouw content is, dan moet je deze zoekwoorden verwerken in je content. Maar niet te veel, dit kan overkomen als spam waardoor je lager scoort.
De laatste pijler is autoriteit, dit staat beter bekend als linkbuilding en kan onderverdeeld worden in twee soorten. On-page en domain. Aan de hand van de DA-score kan een zoekmachine zien hoeveel relevante websites naar jouw website linken. On-page laat zien hoe de pagina’s onder jouw website aan elkaar verbonden zijn. Om hier goed op te scoren moet je ervoor zorgen dat verschillende relevante websites naar jouw website leiden. Dit kan door het gebruiken van bijvoorbeeld artikelen. Linkbuilding is een lastig onderdeel van SEO.
Wanneer maak je gebruik van een SEO bureau?
Wanneer je als student ervaring op wilt doen kun je dit doen bij een SEO marketing bureau. Hier leer je veel over de verschillende pijlers en hoe je hier het beste uit kunt halen. Als student zijnde heb je dus al veel aan een SEO bureau, misschien wel om op je eigen website in te zetten maar ook om van te leren.
Wanneer je afgestudeerd bent en een eigen onderneming start kan het aannemen van een SEO bureau handig zijn. Hier gaat wel geld in zitten, het kan misschien een flink bedrag lijken. Maar het hebben van een sterke SEO zal ervoor zorgen dat je uiteindelijk meer klanten hebt. Het inzetten van een SEO bureau is dus een echte investering in je bedrijf.
Een SEO bureau als SAM Online Marketing gaat samen met jou aan de slag om de doelen duidelijk te stellen en hier naartoe te werken. Zo werken jullie samen naar een mooie toekomst, waarin jij als ondernemer veel klanten hebt en je marketingbureau samen met jou naar de top gaat. Zij nemen de drie pijlers onder handen en houden telkens bij hoe het gaat met de ranking.
Waarom zou je linkbuilding uitbesteden?
Wanneer je niet zeker weet of je je complete SEO uit wilt besteden, kun je er ook kiezen voor alleen linkbuilding uitbesteden. Linkbuilding is misschien wel het moeilijkste stukje als het aankomt op SEO. Je kunt er dan ook voor kiezen alleen deze uit te besteden bij een marketingbureau. Hierbij gaan zij voor je aan de slag om relevante interne en externe links te plaatsen. Bij linkbuilding gaat het niet om het aantal links, maar om de kwaliteit van de links. Hoe meer relevante links je hebt, hoe meer bevestiging de zoekmachine krijgt dat jouw website relevant is.
Linkbuilding kun je ook zelf doen, wel gaat hier ontzettend veel tijd in zitten. Dat terwijl het een ontzettend belangrijk onderdeel is van SEO.
Dit is waarom je als student al een goede basis moet hebben
Als je student bent, heb je waarschijnlijk nog niet ontzettend veel te maken met SEO en het toepassen hiervan. Wanneer je tijdens je studie wel hiermee in aanraking komt en je het moet toepassen kun je geen online marketingbureau inzetten om dit voor jou te doen. Nadat je je studie hebt afgerond kun je veel verschillende kanten op. Misschien kies je wel een baan in de marketing of ga je verder als ondernemer. Waar je keus ook ligt, wanneer het iets te maken heeft met online marketing is het handig om kennis te hebben over SEO.
Begin je als ondernemer, dan zul je aan het begin niet gelijk groot zijn. Dit heeft zijn tijd nodig. De kans dat je gelijk een SEO bureau in kunt schakelen is niet erg groot. Om ervoor te zorgen dat je toch hoog in de zoekresultaten terechtkomt is het handig om zelf het een en ander toe te kunnen passen. Op die manier kun je zelf de basis leggen om je bedrijf wat te laten groeien en kun je dit later uitbesteden aan een SEO bureau.
Vragen of opmerkingen? Reageer nu!