Studiegids » Studie & Studenten Nieuws » Studeren gebeurt steeds meer op latere leeftijd
Studie & Studenten Nieuws

Studeren gebeurt steeds meer op latere leeftijd

Jongeren die van hun middelbare school afkomen twijfelen steeds vaker en langer over hun studie. Ze weten niet goed welke studie ze moeten kiezen, omdat ze vaak nog niet weten welke kant ze op willen gaan. Waar er vroeger dan meestal een tussenjaar werd ingezet, zijn dit nu vaak meerdere tussenjaren geworden.

Cijfers 

Volgens de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) stonden er vorig jaar 6201 eerstejaarsstudenten ingeschreven die er twee jaar of langer uit waren geweest. Het jaar daarvoor waren dit er 4501. Vorig jaar kozen 14.000 studenten voor één tussenjaar, terwijl dat er in 2015 nog maar 7692 waren. Studentenorganisatie ISO schrikt van deze cijfers en geeft aan dat dit duidelijk aantoont dat we een verkeerd pad zijn ingeslagen. Het aantal studenten dat een tussenjaar neemt, neemt al jaren toe. Vorig jaar had 10,5% van de eerstejaarsstudenten met een havo of vwo-diploma een tussenjaar. Zo’n 7% hiervan werd niet toegelaten tot de opleiding van zijn of haar keuze. 

Goed nadenken over keuze 

Naast het niet toegelaten worden tot de opleiding van je keuze speelt het ook mee dat jongeren steeds vaker goed willen nadenken over welke studie het precies gaat worden. Vaak is het zo dat veel jongeren na dat ene tussenjaar nog steeds niet goed weten wat zij willen. Vooral mbo’ers doen er lang over om te beslissen naar welke hbo-studie ze door gaan stromen. Volgens de voorzitter van de MBO-raad Ton Heerts kan dit komen doordat de arbeidsmarkt nu ontzettend aantrekkelijk is. Ze kiezen er dan dus voor om eerst te gaan werken en over een aantal jaar een hbo-studie te volgen. In 2017 waren er 2207 mbo’ers die er langer dan twee jaar uit waren geweest, en 1296 mbo’ers die er maximaal twee jaar uit waren.

Onzekerheid in onderwijssysteem

Jongeren die van de havo af komen zijn koploper wat betreft het nemen van een tussenjaar. In 2017 waren dit er 5673 dat bijna een verdubbeling is van 2015. Maar ook twee tussenjaren nemen gebeurt steeds vaker; dit aantal is in twee jaar tijd gestegen met 300. Vwo’ers die na hun middelbare school een universitaire opleiding willen gaan volgen, nemen ook steeds vaker twee of meer tussenjaren. In 2015 waren dit er 251, vorig jaar waren dit er bijna 400.

Volgens het ISO blijkt uit deze cijfers dat het onderwijssysteem de onzekerheid voedt om een goede keuze te kunnen maken. Er is veel keuzestress bij jongeren die willen gaan studeren en de druk is enorm. Je bent haast verplicht om tegenwoordig direct de juiste keuze te maken en daarnaast goed te presteren. Een verkeerde studie kiezen betekent namelijk een jaar extra lenen en schulden maken. Vooral bij jongeren die uit een gezin komen waar het geld niet voor het oprapen ligt leidt dit tot leenangst. Daarnaast is het ook nog eens zo dat je makkelijk van de opleiding wordt afgehaald wanneer je het bindend studieadvies niet behaalt. 

De voorzitter van het ISO vindt dat er met deze cijfers een verantwoordelijkheid ligt bij de universiteiten, hogescholen, ouders en de overheid. Studenten moeten zich beseffen dat het niet erg is om een goede en juiste keuze te willen maken. Ook niet wanneer je daar langer over doet. Maar er moet wel beseft worden dat keuzestress, leenangst en prestatiedruk producten van het onderwijssysteem zijn.

Wat hielp jou bij het maken van de (juiste?) keuze voor een bepaalde opleiding? Of heb je wellicht nog vragen? Laat het ons weten in de reacties!

Geplaatst door Tanja de Jong

Tanja is onze educatie specialist. Zij weet alles over de mogelijkheden binnen de educatieve wereld. En mocht ze iets niet weten, zoekt ze het met veel plezier voor je op! Daarnaast is Tanja verantwoordelijk voor het onderhouden van onze contacten met bijv. de studie-instellingen, studentenverenigingen en onze andere samenwerkingspartners. Neem gerust contact met haar op, als je denkt dat zij je ergens bij kan helpen!

Vragen of opmerkingen? Reageer nu!

Klik hier om te reageren


Deze pagina is het laatst bewerkt op 1 februari 2020 om 19:28.

Bronnen: DUO, Studentenorganisatie ISO,